men tankene mine får du aldri

Saturday, March 26, 2005

Når du er nede og har det vanskelig og du trenge litt varme og omsorg og når ingenting går som planlagt. Lukk da øynene og tenk på meg og snart vil jeg være der og lyse opp til og med den svarteste natten... (Dette var en liten innledning fra en sang. Tenk om disse nydelige ordene hadde vært ekte, men dessverre er det ikke så lett).


Jeg er så sliten av å være her. Stå stille i en verden full av elendighet fra alle hold.
Hvordan kunne jeg gjøre det jeg gjorde, eller ikke gjorde. Hvordan kan jeg noen gang tilgi meg selv og leve videre. Fastklemt i en tid som verken vil gå frem eller tilbake finner du meg. Skyldig for at du måtte dra, sorg og smerte for å ha mistet det beste i verden og lengsel etter deg ikke bare etter alt du gjorde for meg, men for deg som det gode individe mennesket du var. Hvor er du nå? Kan du se meg? Kan du høre meg? Vet du at jeg savner deg? og vet du at jeg gråter i smerte og savn etter deg hver dag? Kan du se min lengsel? Jeg bare lurer kjære deg....

Hvorfor måtte du dø når jeg bare var 16 år. Så plutselig var du borte og jeg stod tilbake med så mange ubesvarte spørsmål. Nå tenker jeg på deg fordi jeg er sulten på din varme, men ingen kan erstatte og jeg vet uansett hvor jeg går vil du alltid være ved min side. Jeg vil bare du skal vite:
Mamma jeg savner deg!

Mamma kan du høre meg når jeg gråter?
Mamma jeg savner deg!
Mamma kan du høre meg når jeg gråter etter deg?

Din sjel vil aldri dø. Å alt du var vil jeg gjemme i mitt hjerte. Du forlot meg med et smil og noen tårer.
Stille tok du ditt siste pust sammen med meg. Vi var to du og jeg. Du sa en gang da du kom for å si god natt.
-Linn jeg håper at i fremtiden kan vi være mer en bare mor og datter, jeg håper vi kan være bestevenner.
Den gangen fniste jeg litt over dette utsagne, men nå noen år etter vet jeg hva hun mente og mitt svar er klart.
Mamma, du har alltid vært min mor og kommer alltid til å være det. Ingen ting kan forandre på det, ikke en gang døden. Venner har vi også alltid vært, ja bestevenner. For hvem var det jeg gikk til for å få trøst, hvem fortalte jeg alt til og hvem var det som alltid klarte gjøre ting så mye lettere for meg? Jo det var du det mamma, det var du. DU og jeg mamma, vi var et godt team.

Jeg så opp til deg og det var aldri noen tvil om hvor jeg arvet min kjærlighet for barn. Ved å se deg jobbe med barn i alle år og se hvor mye barn betydde for deg. Ved å ha blitt så elsket og dullet med som jeg ble er det ikke tvil.....

Jeg glemmer aldri den gangen jeg skulle innse at du virkelig var syk. Flere timer med gråt stod på, men enda klarte jeg ikke forstå.. Til og med deg dag i dag klarer jeg ikke forstå. Jeg klarer ikke forstå at du var syk og heller ikke at du ikke kommer tilbake. Hver dag venter jeg på deg, på at du skal komme ned og si god natt.
Jeg passet nå Tobias og Tomas noen dager. Den ene kvelden da jeg la dem utbrøt Tobias uten at jeg hadde sagt en eneste ting om noe.
-Ikke vær lei deg tante.Kom og se i vinduet.
Jeg forsto ingenting å så bare rart på ham.
-Tante kom og så. Farmor vil vinke god natt til deg.
Jeg ble helt forskrekket, hvordan kunne en liten gutt på 4 år si noe sånt. Jeg gikk stille bort og så, men jeg klarte ikke se noe... Da fortalte Tobias meg at det antagelig bare var unger som klarte se dem...Jeg var skrekkslagen, men litt lettet...Etterpå satt jeg meg ned på deres seng og gråt. Da kom de begge bort og omfavnet meg. Begge med tårevåte øyne...De sa begge i kor hvor mye de savnet farmoren sin og begynte ramse opp alt de husket. Det verste var at hun nå aldri mere kunne komme og drikke kaffe hos dem eller gi dem gaver som hun gjorde flere ganger i uken:) Vi satt der alle tre og mimret og gråt. Det var så ubeskrivelig deilig, spesielt og være sammen med disse to småtrollene som virkelig husker godt...Jeg er så stolt av dem....De er den eneste grunnen til at jeg fremdeles holder livet i spill.

Mamma ikke en dag går uten at tankene mine er hos deg. Tror flere tenker at man snart vil glemme, men de fleste aner ikke hvordan....Jeg vil aldri glemme eller klare leve normalt igjen...For mitt liv har stoppet og jeg verken gå frem eller tilbake. Jeg saver deg virkelig.....

Du vil alltid være i mitt hjerte, ja du vil alltid være i mitt hjerte kjære mamma...
Fra denne dagen av og for alltid vil du være i mitt hjerte.

4 Comments:

  • At April 1, 2005 at 5:50 AM, Blogger Trine said…

    Linn, eg tror hu kan se deg,
    eg tror hu kan hørra deg,
    og eg tror at hu vett at du savne na!

    Eg e heilt sikker på at hu kan se deg,
    eg e sikker på at hu hørre deg,
    og hu vett du savne na!

    HU KAN SE DEG LINN
    HU KAN HØRRA DEG
    HU VETT AT DU SAVNE NA

    - eg vett at det kanskje ikkje e någe trøst i det, men det e sant. Eg tror heilt å fullt på at dette e sant.

    Og tobias og thomaa, någe av de herligste mennskene eg har møtt, eg vett kor mye de betyr for deg.. Og eg e sikker på at de e så gla for å ha deg!

    Linn, du vil aldri glømma mammaen din,
    og ingen forvente at du vil det heller,
    og eg vett at tårene hjelpe- spesielt når du har någen å grina de me!

    Linn, eg e her, aldri gløm d!

     
  • At April 6, 2005 at 4:10 AM, Anonymous Anonymous said…

    Av ein eller annen grunn så fatte eg deg nå.
    Tenkte bare eg sko sei deg d.
    Du huske den nåttå i Lillehammer, den fatte eg og nå. Itte sjøl å ha prøvd d så fatte eg d...
    Takk..

     
  • At April 7, 2005 at 3:32 AM, Blogger Linn said…

    NEIIIIII...
    Du fatte ikkje. Du ska ikkje fatta. Nei nei nei...Dette e gale å d e feil. Please ikkje!!
    Love u så mye, tro mg...Eg bryr mg så sinnsykt om dg..Ver så snill å sei t mg vis d e någe..Uansett ka ti å ka d måtte ver. Love u..

     
  • At April 18, 2005 at 1:08 PM, Blogger siri said…

    Takk for praten,jenta!(den lange på telefon, om alt mellom himmel og jord!hehe) Du e uteoligt goe;) Vannmelon-goe!:D

    Men du, eg tror på Tobias. Eg tror d fins engler som ikkje bare ser ner på jordå og på oss, men eg tror di e her, midt blandt oss. Eg tror atte når eg har d veldig kjipt og trenge trøst, så kanskje Gud får litt hjelp av engler, sånna t di fysisk kan stryga meg på kinnet.. D e en veldigt goe tanke, for di gjørr oss jo bare godt:) Righty?;)

    Du, eg e gla i deg, eg..

     

Post a Comment

<< Home