men tankene mine får du aldri

Monday, December 06, 2004

Hva er meningen med julen?

Dagene går og desember måned er godt i gang. Når jeg tenker på at det er knapt to uker igjen av skolen og rundt tre uker til julaften får jeg heteslag. Det er så mye å gjøre på så liten tid. Jeg har skolen og to prøver som kommer opp nå neste uke. Uten om det har jeg utallige julegaver som må kjøpes. Jeg må både kjøpe mine gaver og gaver fra familien til resten av familien. Jeg må også ta julereingjøringen, vil jo ha det slik som mor hadde hatt det. Men en ting er at hun hadde nå vært godt i gang med alt, det er bare jeg som ikke klarer henge med i tiden. Selvsagt kunne jeg fordelt oppgavene med resten av familien, men to gutter til å handle og vaske, nei jeg tror ikke det. Da er det best og gjøre det selv slik at det kan bli mest mulig likt slik det pleide være.

Julen skal være en gledens tid, men for oss har det gått over til å bli mer og mer stress. Julen er en tid hvor du skal være sammen med dem du er glad i og ha en koselig stund sammen. Det vil jeg også gjøre. I fjor var den verste julen i mitt liv, og jeg vil ikke ha en til slik jul. Jeg vil være sammen med dem som betyr mye for meg. Selv om hele familien min betyr alt for meg vil jeg også være sammen med mor. Hadde det vært opp til meg ville jeg vært hos mor denne julen. Jeg vil sitte på kirkegården og mimre over alt det gode vi to har opplevd sammen. Men jeg tror ikke jeg for låv til det nei:( Julen er en høytid som jeg husker som noe kjekt, nå er det bare en svart dag full av sorg og lengsel.

Hvorfor er vi alle så gira og ivrige etter å få så mange gaver. Jeg elsker å få gaver det har alltid vært kjekt. Men når jeg tenker etter ville jeg heller gitt bort alle mine gaver til mennesker som trenger en oppmuntring og som ikke har det så godt som oss. Julen handler ikke bare om å få men i hovedsak handler den om å gi.

Hvorfor feirer vi egentlig jul den 24 desember. Det sises at det er til ære for jesus bursdag, men hvorfor skal vi ha gaver på han burdag?`En ting til som sies er at det faktisk ikke var denne dagen Jesus ble født. Han ble nemelig født tidligere enn som så. Hvor for feirer vi da jul 24 desember noe som ikke er den ekte bursdagen, eller???
Hvorfor har vi dratt inn en nisse i en bursdag? Hva har nissen med Jesus og han fødsel og gjøre. Det er koslig med nisse og jeg vet ikke hva det hadde vært hvis ikke, men hallo jeg kan fordiom ikke forstå...

Julen skal jo være en fin ting og jeg vil bare alle som leser dette tenke over at: Julen dreier seg ikke om å få men om å gi....

Go Jul

0 Comments:

Post a Comment

<< Home