men tankene mine får du aldri

Wednesday, October 13, 2004

Dyrene og kanibalene

Vi mennesker spiser dyr nesten daglig. Til middag stasjer vi ofte opp med de lekreste kjøttretter. Er du ute på shopping og blir litt halvsulten er det lett og bare slenge i seg en pølse. Men hva er det egentlig vi spiser? Jo vi spiser noe som har vært et liv, men som har måtte vike for døden pga oss mennesker skal bli mette. Enkelte mennesker har gått over til å bli vegetarianere, fordi de ikke klarer tanken på å spise disse stakkers dyrene. Det blir hele tiden sagt at dyrene har kommet til jorden slik at vi mennesker skal overleve. Det er naturlig at de skal dø for oss. Er dette virkelig sant? Slik jeg har forstått var dyr lenge før oss mennesker her nede på jorda, burde ikke vi da ta litt hensyn. Det var faktisk vi mennesker som kom etter og innvaderte dyrenes teratorium. Når skal vi mennesker for en gang skyld begynne å tenke på andre enn oss selv?

Hva med kanibaler da de spiser jo mennesker. Mennesker er jo et liv, men det er dyrene også. Skal vi få spise dyr, er det ikke bare da logisk at kanibaler skal få spise andre mennesker? Egentlig ikke kanskje.... Jeg sier ikke jeg er enig i alt jeg selv skriver her, dette er bare tanker som ploppet opp i hodet mitt, og når tankene kommer må jeg bare prøve å skrive for å klare forstå. Det er forbudt å spise andre mennesker, du kan bli dømt eller du blir dømt for mord da. I Tyskland var det jo en mann som gjorde dette. Han satte ut annonse i en avis, der han spurte om det var noen som ville bli spist av en kanibal. Han fikk svar og spiste sitt bytte. Er det rett at han skal bli dømt? Han sa jo hva han ville før han gjorde det. Han lot jo sitt bytte få et eget valg, og denne personen valgte jo å ville dø. Da er jo ikke denne kanibalen en morder, han var bare litt sulten.

Hvis du hadde vært i et fly med 100 andre personer. Fly fikk etter hvert problemer og krasjet i fjellet. Du ble nå værende på fjelle i kald snø og mye vind sammen med de andre overlevende. Dere hadde alle et håp om å bli reddet og bestemte dere for å gjøre alt for å overleve. Dere levde en stund på snø, men dette gir ikke næring så alt for mange dager. Rundt 20 personer omkom i ulykken. De tok dere ut av flyet og la i snøen. Etter hvert skjønte du at den eneste muligheten du hadde for å overleve var å spise dine døde medmennesker. Hadde du da gjort det????
Mange ville nok sagt nei nå, det samme ville jeg. Jeg personlig kunne aldri tenket meg å spist et annet menneske. Men tenk hadde du vært i den situasjonen ville nok tankene dine vært helt annerledes. Jeg vet ikke jeg, det var bare en tanke. Det har skjedd ser du, det har virkelig skjedd.

Jeg selv spiser både kjøtt og fisk, noe jeg fortsatt kommer til å gjøre. Jeg har imot at kanibaler spiser andre mennesker. Det jeg har skrevet her er bare tenker jeg tenker. Det er ikke sikkert alt vi mennesker gjør alltid er det beste og mest naturlige. Vi tar ofte feil vi også. Jeg er ikke et dyr slik at jeg vet ikke jeg hvordan de føler og tenker. Det kan jo godt hende de også har en tankegang. Selvfølgelig er de ikke like som oss mennesker, men det er bevist at enkelte dyr er utrolig smarte. Selv om jeg spiser dyr synes jeg det er fælt å se hvordan enkelte av dem blir behandlet. Tross alt de har et liv de også.... Men hvem vet noe, tanker er det som gjør at vi lurer. I dag kom mine tanker og jeg begynte fundere over rett og galt. Men egentlig vet jeg ingenting jeg heller....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home