men tankene mine får du aldri

Wednesday, October 06, 2004

Her er noen tanker en mørk høstkveld.

Sitter her og hører regne plaske ned ute.Det er herlig å sitte inne i et varmt rom og se det fæle være fortsette og fotsette.Skal det aldri ta slutt.Noe positivt med dette været er at planter og andre levende organismer som er avhengige av regnet for det de har lengtet etter.For dem er dette toppen av paradis.Så er det de stakker små som ikke har noen steder å ta seg til.De sitter ute i kulden og ber om å klare overleve nok en natt.Så har du meg og deg som sitter med dyna rundt oss og med en varm kopp kakao i høyre hånd.Vi har det bra vi.
Når jeg nå sitter her kom jeg nok en gang til å begynne å fundere.

Stjernene
Er det mørkt ute og du løfter hodet litt opp vil du straks få øye på noe blinkende greier der oppe.Det ser ut som noen gule dingser som er limt rett på den blå overflate.De gule dingsene er såkalte stjerner som du ser befinner seg i den store himmel.De virker så nære men er egentlig utrolig fjerne.Det er så utrolig og så fasinerende å se på dem.De blinker så fint der oppe og gjør natten så spesiell.Mange vil nok si det er romantisk å ligge i gresset,mens de titter opp på stjernene.Det er sant nok det,men det gir mange følelser.Du kan blant annet føle at julen snart er her.Stjerner og jul er en fin kombinasjon som vi ofte binder sammen.Mange sier også at når vi dør blir vi til en stjerne som henger der oppe i himmelen og lyser opp den mørke natt.Hvem vet egentlig noe?Det som uansett er sikkert er at stjernene er helt fantastiske og gir deg en god følelse.

Natten
Natten er mørk og skummel.Det er kanskje om natten de fleste er redde for å bli banket opp eller voldtatt.Natten er for mange en skrekk.En av de grunnene kan være fordi natten er mørk.Natten er jo helt lik dagen ingenting er annerledes utenom at natten er mørk og dagen er lys.Når mørke stiger på kan du ofte kjenne kulden kommer over deg.Du vet du snart må ut en tur,men tør ikke fordi det er mørkt.Du vet aldri hva som skjuler seg bak neste busk.Det er ofte tryggere om man går to,men allikevel kjenner du skrekken ta tak i deg.
Natten er jo fin også.Det er da du skal hvile deg slik at du blir opplagt til neste morgen.Ser du ut i natten vil du få øyet på stjerner og månen som vil hjelpe deg og lyse opp veien.Natten har en egen skjerm i seg selv.Selv om den er mørk og skummel er den også litt spennende.Natten er en ladning til et nytt kapittel.

Månen
Det har nå vært noen folk å trått oppå månen.Ja til og med en hund har vært der.Når blir det min tur?Jeg kunne også tenke meg litt gratis ost.Før tenket jeg på månen som en rund gul vanlig ost, men nå når det allerede har vært noen der er den nok blir litt mer lik en nøkkel ost.Grunnen til det er at de som har vært der har jo tatt med sin del gratis ost hjem.Hvorfor har det seg slik at når barn ser månen og hører om månen tenker de ost?Månen er en gul stor runding som kommer frem om natta.Av og til ser vi halve månen,av og til litt mer og en gang i blant ser vi hele månen.Når vi ikke ser hele månen befinner resten av den seg bak skyene.Månen er en fin planet.Den er lys,varm og luftig:) Månen er noe for seg selv, men uten den ville natten vært enda skumlere.

Mars
Mennesker snakker stadig om det finnes liv på Mars.Hvorfor skulle det ikke gjøre det?Kanksje det finnes en helt anne sort menneske der.Når vi sender opp raketter til Mars er det ikke sikkert de treffer de store landsbyene.Rakettene kan for den del havne rett i den tørre ørken.Til nå er det funnet litt tegn på liv på mars,men ikke mennesklige tegn.Slik at alle de som sier de har sett romvesen blir nok skuffet når jeg sier de uansett ikke kommer fra Mars.Det kan jo tenke seg de har sine røtter på Pluto eller Jupiter.Planeter i seg selv er ganske spennende.Kanskje vi en dag kan dra på ferie til Mars isteden for til Roma.Tenk så kult da, jeg tar meg en tur til månen i dag jeg,hehe.Finnes det liv på Mars eller andre planeter.Ja kanskje det vil bare tiden vise.Det kan jo tenkes at jeg tar meg en tur og bygger opp en egen liten klode på Venus:)

Jaja her har jeg skrevet litt ting å tang i kveld. Det er nok mye bås, men er ikke trøtt slik at jeg klarer ikke sove.Kjeder meg slik at jeg bare måtte skrive noe.Haha


2 Comments:

  • At October 7, 2004 at 1:45 PM, Anonymous Anonymous said…

    Du e så knallgoe å skriva!! Fint at du skreiv litt om månen å sånnt.. Og levende orgaNIsmer..;) D e fint å tenka på.. at små lysende prikker, og en gul klatt(ost..) på himmelen ser ner på oss, og tar liksom litt vare på oss.

    Kjempegla i deg, Linn! Du e ei kanonråe jenta som eg rettå slett bare digge tvers gjønå!:D Moah från Siri!

     
  • At October 10, 2004 at 1:52 PM, Blogger Eli said…

    Heia vennen!
    Då va eg heima fra høstferien, å eg e bare så glae fårr å lesa bloggen din. Du he våre så flinke t å skriva, e så glae fårr at eg tipsa deg t dette, fårr eg føle du formidle så møye fint. Du e superflinke å skriva, d må ver en nådegave du he fått, så ta vare på an. Å eg lige så godt adle funderingane dine! Kjempeglae i deg. Klem fra Eli.

     

Post a Comment

<< Home